Tuesday, September 27, 2011

與他們談話,與自己對話。

最近參與一個知識產權公開討論,議會內有政府官員,法律界代表,音樂娛樂業界代表及一群20多歲的年青人。 議會中,官在悠然釋法,民在嘶烈咆哮,相方愈走愈遠,成見更深。

看著這群年青人,坦白說,全因他們的激進表現, 自己以前對他們存有偏見。奇怪的是,自己竟然在會後,主動與他們交談,也希望他們不要那麼激烈,一派老氣的我,細說當年常聽著一些重金屬音樂,極具控訴色彩,感同他們身受,也希望別人找到自己的共嗚, 直至健康嚮起警號,才發現為何要同自己身體作對,以至傷身,希望他們不要太激動。這時他們其中一位最激烈的青年笑了,說道 “係呀,呀媽同啲friend都話我好傷肝.....”. 他的好友接著“我哋成日襟住佢,佢抖先又爭啲飛樽。” 。 當時心裡在想,原來這位體形消瘦的青年是有他的一份純真的笑容,電視上是看不到的,自己感到很欣慰,拍拍這位青年的肩膊,回道 “你知咪好囉,你媽咪會好擔心,你食多啲嘢,先至有氣力,仲有唔好咁激,俾人睇到,輸晒啲印象分,好似唞先我仲未識你哋,我都會咁睇.....” 。交談了一個多小時,最後給他們遞上名片,彼此笑著說再見。


以上其實是一些很社工的對話,重點在於我們能否主動踏出第一步,及後心想對任何人任何事,這也亦然。


隔天當我與其他業內人士談到這些事情,我給好奇地問: “你真的要與他們溝通? 真的不知道他們是誰的父母教的” 。 我肯定回道: “是的,我知道你有宗教信仰,其實他們也是神的孩子,只不過生活上給擠壓,因而在行為上作出激烈的訴求,沒有我們想像中的這樣那樣。” 。


這數個晚上,他們的笑臉偶爾在腦海中浮現,不奇然自己也傻笑, 希望自己腦內這份影象能以虛擬投影與別人分享。他們笑了!

6 comments:

Stella said...

You are like a social worker out of this.
If people don't know you, they may not know you also belonged to the young adult group although you are very mature inside.
I like the way you write Chinese, very touchy and sentimental and also fun.

in the sea said...

Thanks. Just today I rec'd their reply. Their tune is now soften down and at least they know they need to respect copyright. :)

Stella said...

You are such a good crusader besides a good social worker.

I am glad you don't represent Paul Frank though.
:)

in the sea said...

Har.. crusader? Be careful for quoting it. Someone made a wrong quote on this term "crusader" and stirred up the other religion groups' anger sentiment". Now it's been on a 10 year anniversary after that person's quote.

Anonymous said...

Har? Really? What event was that 10 years ago? Hope it is not related to 9-11.

SS

in the sea said...

Good that you didn't know that. Safe for you. :)